Używamy plików cookies, aby dostosować pokazywane treści do Twoich zainteresowań. Brak akceptacji stosowania plików cookies może ograniczyć funkcjonalność strony i dostępność niektórych informacji.

Dowiedz się więcej na temat plików cookies

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:PL] [cle1: SECONDES Lang:PL]
Zamknij
Zamknij
Zamknij

NA PODBÓJ AMERYKI

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA przeniosły się za Atlantyk do Meksyku. Podczas trzeciej rundy samochody WRC nowej generacji spotkają się na nawierzchni szutrowej. W stajni Citroën Total Abu Dhabi WRT, Kris Meeke / Paul Nagle oraz Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau będą startowali na Citroënach C3 WRC.

RAJD MEKSYKU: DUŻO SZUTRU I MAŁO POWIETRZA
Rajd Meksyku, który pojawił się w kalendarzu mistrzostw Świata w 2014 roku, jest obecnie jedną z najbardziej obleganych imprez sezonu. Publiczność z regionu León najpierw przyszła ze zwykłej ciekawości, ale bardzo szybko złapała „bakcyla WRC” i obecnie zespoły są tam oczekiwane jak prawdziwi bohaterzy! Tegoroczne zawody będą jeszcze bardziej ekscytujące ze względu na samochody WRC nowej generacji, które spotkają się na nawierzchni szutrowej.

Jednak największą trudnością meksykańskiego rajdu nie jest rodzaj nawierzchni. Pracę inżynierów utrudnia wysokość na poziom morza, wynosząca od 1800 do 2700 m. Mniejsza ilość tlenu wpływa niekorzystnie na moc silników, a także na chłodzenie części podzespołów…

W tegorocznej edycji pojawią się liczne nowości. Shakedown został przesunięty na środę popołudnie ze względu na wyjątkowe wydarzenie. Rajd rozpocznie się w czwartek po południu OS-em wytyczonym na placu Zócalo, w samym sercu Mexico City! OS-y będą zresztą stanowiły ważną część trasy - zostaną rozegrane również na ulicach Guanajuato i León. O zwycięstwie zadecyduje jednak górska część rajdu. Najważniejsze będą odcinki specjalne El Chocolate, Las Minas, El Brinco i Derramadero!

CEL: SIĘGNĄĆ JESZCZE WYŻEJ
Po dwóch spotkaniach rozegranych w zimowych warunkach, WRC powraca na bardziej typowe trasy. Pomimo niekorzystnego wpływu wysokości na osiągi siników, odcinki specjalne rozegrane na nawierzchni szutrowej pozwolą definitywnie ustalić ranking zespołów.

W rajdzie wystartują dwa Citroëny C3 WRC. Podobnie jak w Monte Carlo, zespół wystawi Krisa Meekego i Stéphane'a Lefebvre'a. W Tour de Corse weźmie udział trzeci samochód z Cragiem Breenem za sterami. Zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT przeniesie się następnie do Argentyny z dwoma samochodami dla Meekego i Breena, a w dalszym ciągu sezonu będą startowały w każdym rajdzie trzy samochody. W Meksyku celem będzie więc zapewnienie obu samochodom dobrego miejsca na starcie.

W ramach przygotowań do tej rundy mistrzostw zespół przeprowadził jazdy testowe w Hiszpanii. Kris Meeke i Stéphane Lefebvre skupili się na regulacji zawieszenia i aktywnego centralnego mechanizmu różnicowego, w uzupełnieniu do prac prowadzonych w roku 2016.

POWIEDZIELI NAM:
YVES MATTON, DYREKTOR CITROËN RACING: „Zespół nadal pracuje z determinacją. Podczas ubiegłotygodniowych jazd testowych zmieniliśmy niektóre założenia co do ustawień. Pozwoliło nam to ustalić, w jakim kierunku należy pójść, żeby uzyskać poprawę. Naszą ambicją jest uzyskanie dobrych osiągów w Meksyku. Ze względu na miejsce, z którego startuje, Kris będzie starał się wcisnąć do czołówki i mocnym akcentem rozpocząć sezon. Natomiast Stéphane będzie musiał minimalizować ryzyko, żeby zdobyć punkty w mistrzostwach konstruktorów. Cieszymy się, że znów weźmiemy udział w tym rajdzie i poczujemy jego wyjątkową atmosferę. Super OS w mieście Meksyk będzie miał ogromne znaczenie dla promocji WRC. Ściągnięcie rajdu do 24-milionowej aglomeracji jest wspaniałą rzeczą zarówno dla samych mistrzostw jak i dla producentów.”

LAURENT FREGOSI, DYREKTOR TECHNICZNY: „Mamy nadzieję, że na tym pierwszym rajdzie szutrowym pokażemy lepsze osiągi. Nasze wyniki z początku sezonu wynikają z braku przygotowania na warunki, jakie rzeczywiście panowały na trasie. W Meksyku będzie inaczej, bo najwięcej jazd C3 WRC wykonaliśmy na nawierzchni szutrowej. Jednocześnie wyciągnęliśmy wnioski, z tego co się stało w Szwecji i poprawiliśmy szereg niedociągnięć. Pod koniec jazd testowych kierowcy byli zadowoleni z samochodu. Oczywiście musimy jeszcze to potwierdzić podczas rajdu... Ze względu na wysokość wydaje nam się, że osiągi silnika będą zbliżone do WRC poprzedniej generacji na wysokości morza. Gorsze osiągi pozwalają zmniejszyć zużycie opon, ale mniejsza ilość tlenu utrudnia chłodzenie, zwłaszcza hamulców... To nie będzie wypoczynkowy weekend!”

KRIS MEEKE: „Rajd Meksyku znam stosunkowo słabo, ale bardzo lubię tę trasę. Myślę, że podczas jazd testowych poszliśmy w dobrym kierunku i chciałbym już jak najszybciej sprawdzić to podczas rajdu. Pomimo utraty mocy prowadzenie powinno dawać frajdę po będziemy mieli podobny poziom osiągów jak w ubiegłorocznych WRC. Trzeba będzie unikać jednak zbyt agresywnej jazdy, żeby nie stracić czasu. Cieszę się też bardzo na super OS w mieście Meksyk. Panuje tam atmosfera jak podczas Grand Prix F1. Można się więc spodziewać świetnej fiesty na kultowym placu miasta. W hołdzie dla 007 przyjdę w smokingu!”
Ilość startów w rajdzie Meksyku: 2
Najlepszy wynik: 16. miejsce (2015)

STÉPHANE LEFEBVRE: „Poza błotem w Walii nie miałem okazji walczyć na szutrze od rajdu Polski w lipcu 2016! Jazdy testowe pozwoliły mi się stopniowo przestawić na inny styl prowadzenia. Podczas jazdy po różnych rodzajach dróg mogłem dopracować ustawienia, które dały mi pewność co do potencjału samochodu. A to najważniejsze, żeby spokojnie się uczyć i posuwać do przodu. Cieszę się z powrotu do Meksyku. Podczas mojego pierwszego pobytu w 2015 bardzo mi się tam podobało. To nie tylko kwestia sombrero i kaktusów. Pełni ciepła ludzie, atmosfera ulic Guanajuato czy spektakularne pejzaże są warte podróży!”
Ilość startów w rajdzie Meksyku: 1 (2015)


KLUCZOWE DANE LICZBOWE
 20 OS-ów - łącznie 370,46 km
 8 super OS-ów - łącznie 14,76 km
 383 km od parku serwisowego w León do placu Zócalo w mieście Meksyk
 2737 m.n.p.m. podczas OS-u El Chocolate
 6 kontenerów sprzętu wysłanych statkiem na rajd WRC w Meksyku

MIGAWKI Z PRZESZŁOŚCI: RAJD MEKSYKU 2005
Ta sekwencja przeszła do historii rajdów WRC: po pęknięciu amortyzatora na ES2, Sébastien Loeb pokonał kolejne OS-y na trzech kołach. Na dojeździe do León, Daniel Elena musiał nawet usiąść na drzwiach kierowcy, żeby odpowiednio wyważyć samochód. Ten sposób „na małpę” nie spodobał się policji, która była również zaniepokojona zniszczeniem nawierzchni. Po ożywionej dyskusji na drodze Citroën Xsara WRC ruszył do parku serwisowego w eskorcie policji na motorach!


PYTANIE DO TOTAL: JAKIE WYZWANIA STAWIA PRZED WAMI RAJD W MEKSYKU?
Co zaskakujące wysokość nad poziom morza, na której rozgrywa się rajd nie ma wpływu na smarowanie silnika i skrzyni biegów. Natomiast wysokie temperatury panujące obecnie w regionie León utrudniają chłodzenie samochodu. W porównaniu do Monte Carlo czy Szwecji temperatura powietrza będzie wyższa o 30°C, ale będzie też bardziej sucho. W samochodach nowej generacji, o większej zwężce w układzie dolotowym, smar musi odprowadzić więcej ciepła. Pomimo to w C3 WRC zostaną wykorzystane te same smary i oleje co podczas dwóch pierwszych rund. Citroën Racing postawił na początku sezonu na niezawodność.


WIZYTA W ABU DHABI: WIELKI MECZET SZEJKA ZAYEDA
Wielki meczet Szejka Zayeda, otwarty w 2007 po 12 latach budowy, jest symbolem Abu Dhabi. Może pomieścić nawet 40 tys. wiernych. Świątynia jest owocem pracy najlepszych inżynierów i rzemieślników. Przyciąga uwagę 80 kopułami z białego marmuru, złoconymi żyrandolami i największym na świecie dywanem tkanym ręcznie. Wspaniałe są również zewnętrzne, podświetlane baseny odbijające fazy księżyca.

PROGRAM RAJDU GUANAJUATO MEKSYK (GMT-6)

ŚRODA 8 MARCA 2017
16.00: odcinek testowy - shakedown (Llano Grande)
22.00: start (León)

CZWARTEK 9 MARCA 2017
18.05: ES1x – CDMX Street Stage Presented by Michelin 1 (1,57 km)
ES1y – CDMX Street Stage Presented by Michelin 2 (1,57 km)

PIĄTEK 10 MARCA 2017
10.00: Park serwisowy A (León – 15’)
11.28: ES2 – El Chocolate 1 (54,90 km)
12.36: ES3 – Las Minas 1 (19,68 km)
14.41: Park serwisowy B (León – 30’)
16.14: ES4 – El Chocolate 2 (54,90 km)
17.22: ES5 – Las Minas 2 (19,68 km)
18.12: Montaż dodatkowych świateł (Guanajuato – 10’)
18.34: ES6 – Guanajuato Street Stage (1,09 km)
19.49: ES7 – Autódromo w León 1 (2,30 km)
19.54: ES8 – Autódromo w León 2 (2,30 km)
21.04: Park serwisowy C (León – Flexi 45’)

SOBOTA 11 MARCA
07.30: Park serwisowy D (León – 15’)
08.33: ES9 – Media Luna 1 (27,42 km)
10.01: ES10 – Lajas de Oro 1 (38,31 km)
11.08: ES11 – El Brinco 1 (10,09 km)
12.58: Park serwisowy E (León – 30’)
14.16: ES12 – Media Luna 2 (27,42 km)
15.49: ES13 – Lajas de Oro 2 (38,31 km)
16.37: ES14 – El Brinco 2 (10,09 km)
17.47: ES15 – Autódromo w León 3 (2,30 km)
17.52: ES16 – Autódromo w León 4 (2,30 km)
18.57: Park serwisowy F (León – Flexi 45’)
20.50: ES17 – Street Stage Feria w León (1,33 km)
21.00: Zamknięcie parku serwisowego

NIEDZIELA 12 MARCA
09.40: Park serwisowy G (León – 15’)

Top