Używamy plików cookies, aby dostosować pokazywane treści do Twoich zainteresowań. Brak akceptacji stosowania plików cookies może ograniczyć funkcjonalność strony i dostępność niektórych informacji.

Dowiedz się więcej na temat plików cookies
Chcesz wypróbować samochód?

Skorzystaj z formularza, aby określić samochód, który chcesz wypróbować. Twoje zgłoszenie zostanie przekazane do odpowiedniego punktu sprzedaży.

Zamknij
Chcesz otrzymać materiały informacyjne?

Dostępny tutaj formularz ułatwi Ci zamówienie katalogu wybranego modelu Citroëna.

Zamknij
Chcesz otrzymać ofertę handlową?

Dostępny tutaj formularz ułatwi Ci zamówienie oferty handlowej na wybrany model Citroëna. Zgłoszenie zostanie przekazane do wskazanego punktu sprzedaży.

Zamknij

Citroën Racing

Zaangażowanie Citroëna w sporty samochodowe

Historia

Począwszy od słynnych wypraw - Czarnej i Żółtej w latach 1924 i 1931, przez sukcesy odnoszone w rajdach WRC i Rajdzie Paryż – Dakar, a kończąc na udziale w WTCC w 2014 roku, marce Citroën zawsze towarzyszyły kreatywność i technologia.

CITROËN RACING DZISIAJ

Każdego dnia na terenie fabryki Citroën Racing w Versailles Satory, 196 osób zatrudnionych w dziale sportowym, stara się wprowadzić w życie zasady Créative Technologie.

Fabryka w Satory

Budowa samochodów

Logistyka

Fabryka Citroën Racing mieści się w Satory od 2000 roku – to prawdziwe centrum dowodzenia machiny motorsportowej Citroëna.
Pod numerem 19, przy Allée des Marronniers, na powierzchni 15 000 m2, mieszczą się: hall wystawowy, biura inżynierów, warsztaty, laboratoria, magazyny części zamiennych połączone z halą montażową oraz mekka miłosników sportu motorowego – tor testowy Val d'Or!

Odkryj krok po kroku etapy produkcji samochodów sportowych Citroën Racing.

Koncepcja CAO

Citroën Racing – Koncepcja CAO

W czasie prac nad nowym modelem powstaje ponad 4000 rysunków w biurach CAO, zaczynając od ogólnych wizji projektu, a kończąc na najdrobniejszych szczegółach. Przeprowadzając obliczenia dotyczące odporności materiałów i mechaniki płynów technicznych, Citroën Racing opiera się na badaniach i technologiach Grupy PSA.

Laboratorium tworzyw sztucznych

Citroën Racing – Laboratorium tworzyw sztucznych

To właśnie w tym laboratorium powstał pierwszy DS3 WRC. Zanim wyprodukowano model docelowy, stworzono makietę w skali 1:4, która pozwoliła projektantom doszlifować design i przeprowadzić pierwsze próby w tunelu aerodynamicznym

Nadwoziownia

Citroën Racing – Nadwoziownia

Ten dział zajmuje się montażem nadwozia. Technicy pracując nad szkieletem pochodzącym z seryjnej produkcji, przycinają, dopasowują i spawają elementy konstrukcyjne, budując klatkę bezpieczeństwa, tunel wału napędowego, punkty mocowania elementów zawieszenia i inne wzmocnienia.

Dział montażu silników

Citroën Racing – Dział montażu silników

Przywołując wspomniany już przykład DS3 WRC warto zaznaczyć, że to właśnie w tym dziale zespół Citroën Racing po raz pierwszy zmontował silnik opracowany w 100% na miejscu, łącznie z blokiem silnika wycinanym bezpośrednio w bryle aluminium. Montaż silnika i testy kontrolne na mieszczącej się obok hamowni trwają w sumie około dwóch tygodni. 

Dział podzespołów mechanicznych

Citroën Racing – Dział podzespołów mechanicznych

Dwa laboratoria – „Zawieszenie, układ kierowniczy, hamulce” i „Skrzynia biegów i układ napędowy” – zajmują się pracą nad częściami mechanicznymi samochodu. Pierwszy dział montuje amortyzatory, wahacze, kołyskę silnika, hamulce, układ kierowniczy, drugi – skrzynie biegów i układ napędowy. 

Dział części elektrycznych i elektronicznych

Citroën Racing – Dział części elektrycznych i elektronicznych

Dział części elektrycznych i elektronicznych produkuje elementy instalacji elektrycznej samochodu. Montaż każdej wiązki przewodów trwa koło siedmiu tygodni, gdyż składa się ona z kilku tysięcy połączeń.

Laboratorium metrologii

Citroën Racing – Laboratorium metrologii

Podzespoły, z których montuje się samochody rajdowe są produkowane w fabryce lub dostarczane z zewnątrz. Niezależnie od źródła pochodzenia, wszystkie przechodzą testy w laboratorium metrologii, wyposażonym w sprzęt przystosowany do technologii pomiarów 3D.

Montażownia

Citroën Racing – Montażownia

Podzespoły zgromadzone w magazynie, trafiają na główną halę montażową. Przestrzeń ta podzielona jest na dwie duże części, w pierwszej montuje się samochody sportowe, w drugiej – pojazdy testowe.

Logistyka dotycząca uczestnictwa Citroën Racing w Mistrzostwach Świata WRC i WTCC, to:

  • średnio 40 osób zatrudnionych bezpośrednio na rajdzie lub wyścigu i 20 osób zajmujących się testami 
  • 25 wyścigów w dwóch seriach mistrzowskich i koło piętnastu sesji testowych 
  • 20 ciężarówek, obsługujących rajdy i testy
  • 12 kontenerów, rozsyłanych po świecie na zamorskie rajdy WRC i wyścigi WTCC
  • 10 ton frachtu lotniczego przy każdym zamorskim rajdzie WRC 
  • 15 000 posiłków rocznie
  • 1 500 biletów lotniczych rocznie
  • 400 wynajmowanych samochodów w ciągu roku
  • 5 logistyków i 15 osób zajmujących się sprzętem (kierowcy, ekipy montażowe)
  • 6500 zmian nocnych rocznie
Top