Przekierowanie nastąpi za sekund

C3 WRC PRZED TESTEM WSZECHSTRONNOŚCI

Rajd Niemiec, dziesiąta runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, stanowić będzie powrót na trasy o nawierzchni asfaltowej. Załogi Sébastien Ogier/Julien Ingrassia i Esapekka Lappi/Janne Ferm, reprezentujące zespół Citroën Total World Rally Team, stają przed trudnym i złożonym zadaniem, z ambicją odegrania w tym rajdzie głównych ról.

Dla Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassii jest to szczególny rajd. W 2010 r. za kierownicą Citroëna C4 WRC zajęli tu trzecie miejsce – dla francuskiej załogi był to pierwszy występ w samochodzie klasy WRC. Rok później, nadal w barwach Citroëna, zwyciężyli w Rajdzie Niemiec, a w późniejszych latach triumfowali w nim jeszcze dwukrotnie, za każdym razem demonstrując swoje doświadczenie i umiejętność odczytywania i szybkiej jazdy po tych specyficznych trasach. Zbliżający się rajd, jako drugi po Korsyce, jest wytyczony na trasach o nawierzchni w stu procentach asfaltowej. Odcinki specjalne są jednak pełne pułapek i utrudnień, w których rozwiązywaniu zespół Citroëna nie miał sobie równych (zgromadził na swoim koncie 12 zwycięstw w tej imprezie, w tym 11 w formacie WRC). Także w tym roku jego członkowie stają przed niemiecką próbą z zamiarem potwierdzenia, że wciąż robią postępy i walczą o tytuły mistrzowskie.

Ale nie tylko sześciokrotni Rajdowi Mistrzowie Świata FIA potrafią zabłysnąć w Niemczech. W edycji 2017 młodzi Finowie Esapekka Lappi i Janne Ferm, debiutując w samochodzie klasy WRC, zaliczyli najlepszy czas na jednym z odcinków specjalnych, a rok temu oprócz kolejnej wygranej oesowej zajęli też trzecie miejsce na mecie.

Co ciekawe, było to wówczas ich jedyne podium w rajdzie asfaltowym – mimo iż zawodnicy nie zaliczają go do ulubionych, Rajd Niemiec słynie bowiem z nieustannych zmian przyczepności. Esapekka i Janne, pełni motywacji po swoim niedawnym świetnym występie w rodzinnej Finlandii (2. miejsce), zamierzają pojechać solidnie i regularnie, by kontynuować dobrą passę. Muszą jednak liczyć się z tym, że na trasach tego rodzaju ich siódma pozycja startowa może okazać się niekorzystna. Szczególnie w deszczową pogodę, wtedy bowiem pierwsze samochody narzucają na cięciach błotnistą ziemię, pogarszając warunki dla kolejnych załóg.

Zespół Citroën Total World Rally Team ma za sobą czterodniowe testy zorganizowane na drogach o charakterze podobnym do tego, który czeka załogi w Niemczech. Przygotowania zrealizowane z wielką starannością przyniosły cenne wnioski. Kierowcy mieli okazję potrenować na drogach o różnym profilu i w różnych warunkach pogodowych, symulując scenariusze, jakie mogą napotkać w Rajdzie Niemiec. Ponadto zespół wykorzystał jokera (prawo wprowadzenia modyfikacji w samochodach w trakcie sezonu) i wprowadził usprawnienia w silnikach Citroëna C3 WRC.

fot.2-min

POWIEDZIELI:

PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROËN RACING

Po zajęciu drugiego miejsca w Finlandii naszym celem będzie podtrzymanie dobrego tempa w rajdzie rozgrywanym na dość nietypowych trasach asfaltowych. Zależy nam na co najmniej kolejnym miejscu na podium, liczymy też oczywiście na punkty Sébastiena w klasyfikacji indywidualnej. Od czasu Rajdu Korsyki wyciągnęliśmy wnioski dotyczące jazdy na nawierzchniach asfaltowych i dołożyliśmy wielkich starań, by rozwiązać pewne związane z tym problemy. Dlatego mam nadzieję, że znowu zaprezentujemy nasz wysoki poziom, zwłaszcza że doskonale znamy ten rajd i rozumiemy jego charakter. A przy okazji przekonamy się, ile dają nasze nowe modyfikacje silnika.

SÉBASTIEN OGIER, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT

Zbliża się mój start w Niemczech, na trasach, na których zawsze czułem się pewnie. Zamierzam osiągnąć dobry wynik i powiększyć swoje szanse na zdobycie mistrzostwa na koniec sezonu. Podczas testów natknęliśmy się na zmienne warunki pogodowe, co bardzo nam pomogło w przygotowaniach. Odcinki specjalne na poligonie wojskowym będą w tym roku przejeżdżane w przeciwnym kierunku, co może nieco wyrównać szanse – choć w ostatnich latach i tak nie mogłem zbyt mocno atakować na tych trasach: tak ważne jest na nich oszczędzanie opon. To bardzo istotne zadanie: trzeba utrzymywać konkurencyjne tempo, a jednocześnie jechać delikatnie, bo przebicie opony na długim odcinku specjalnym odbiera szanse na wysokie miejsce w skali całego rajdu. To samo dotyczy zresztą tras wśród winnic: o ile na poligonie Baumholder zagrożeniem są ostre kamienie na asfalcie, to na wąskich drogach w dolinie Mozeli są nim wysokie krawędzie asfaltu na brzegach pasa. Ogólnie ryzyko przebicia opony jest tu większe niż w innych rajdach asfaltowych.

Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Niemiec: 10

Liczba zwycięstw: 3 (2011, 2015 i 2016)

fot.4-min

ESAPEKKA LAPPI, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT

Testy, jakie odbyłem w czerwcu, dały mi dużo cennych doświadczeń. Przez pół dnia trenowałem na poligonie wojskowym, a później jeszcze przez cały dzień w warunkach dobrze imitujących trasy rajdu. Wypróbowałem wszystkie rodzaje dróg, z jakimi zetknę się w Niemczech i za kierownicą C3 WRC czułem się pewnie. Wszystko to jednak nie pozwala przewidzieć, jak potoczy się prawdziwa rywalizacja. Trudno jest prognozować swoją skuteczność na tle konkurentów. W międzyczasie testowałem też samochód przez jeden dzień w ośrodku w Satory, by odświeżyć sobie techniki i nawyki prowadzenia po asfalcie. Czuję się dobrze przygotowany i myślę, że w rajdzie tak pełnym pułapek poza odpowiednią prędkością trzeba bardzo dbać o regularność i szybkie, skuteczne reagowanie na wszystko, co się dzieje. Rok temu zająłem w Niemczech miejsce na podium, po drodze zdobyłem dużo doświadczeń.

Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Niemiec: 5

Najlepszy wynik: 3. miejsce (2018)

RAJD NIEMIEC W LICZBACH

19 odcinków specjalnych o łącznym dystansie 344,04 km.
2. miejsce – najlepszy dotychczasowy wynik Citroëna C3 WRC w Rajdzie Niemiec (2017).
36 opon Michelin dla każdej załogi, do wybrania spośród 32 opon Pilot Sport H5 o mieszance twardej), 26 o mieszance miękkiej (S6) i 12 opon deszczowych (FW3).
12 zwycięstw z rzędu odniesionych przez zespół Citroëna w Rajdzie Niemiec: od roku 2001 do 2006 triumfowała Xsara WRC, w latach od 2007 do 2010 C4 WRC, a w latach od 2011 do 2013 DS3 WRC. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia zwyciężyli za kierownicą Citroëna w edycji 2011.

PROGRAM RAJDU NIEMIEC (GMT +2)

Rajd Niemiec bywa często określany mianem trzech rajdów w jednym. Część jego odcinków specjalnych wytyczona jest wśród mozelskich winnic – są to bardzo wąskie, kręte drogi, miejscami strome, wznoszące się i opadające stokami doliny, z ostrymi nawrotami, wymagające wielkiej precyzji w technice jazdy. Inne oesy biegną wśród pól w regionie Saary, pozwalając na głębokie cięcia. Z kolei etap sobotni słynie z tras na terenie poligonu wojskowego Baumholder – tam jedzie się po nierównym, szorstkim betonie, co stanowi ciężką próbę dla opon i amortyzatorów.

Edycja 2019 nie będzie pod tym względem wyjątkowa. Pierwszy etap liczy w sumie 101,42 km jazdy na czas, a jego trasy nie zmieniły się względem ubiegłego roku. Na dwóch odcinkach specjalnych wytyczonych na poligonie Baumholder zmieniony został kierunek jazdy, a poza tym zostały one przesunięte do drugiej pętli sobotniego etapu, co podczas serwisu w połowie dnia pozwoli na wybranie ustawień zawieszenia lepiej dopasowanych do specyfiki tych odcinków. Tak czy inaczej, drugi etap rajdu obejmuje łącznie 157,92 km jazdy oesowej. To on niewątpliwie stanowić będzie największe wyzwanie i wniesie najwięcej do końcowych rozstrzygnięć. Nie oznacza to, że na niedzielę pozostaje sam spacer do mety: w ostatnim etapie zawodników czekają przede wszystkim dwa przejazdy długiego odcinka specjalnego Grafschaft (28,06 km) wraz z jego trudnościami typowymi dla oesów w Dolinie Mozeli. Również zaplanowany na niedzielę oes Dhrontal otrzymał konfigurację identyczną jak w roku 2016.

W Rajdzie Niemiec często ważną rolę odgrywa pogoda, która w lecie w tym regionie bywa bardzo zmienna. Częste są niespodziewane lokalne burze, co utrudnia wybór właściwych opon i jednocześnie sprawia, że ci, którzy dobrze trafią z ogumieniem, mogą zyskać dużą przewagę. Gdy pada deszcz, wąskie drogi brudzą się od błota nanoszonego kołami maszyn rolniczych i używanych w winnicach, przez co są bardzo śliskie, a w dodatku ich przyczepność zmienia się radykalnie na poszczególnych fragmentach, co utrudnia jazdę na pamięć i korzystanie z wcześniejszych notatek.

CZWARTEK 22 SIERPNIA
10:00: Odcinek testowy St. Wendeler Land (5,20 km)
18:45: Start rajdu (Bostalsee)
19:08: OS1 – St. Wendeler Land (5,20 km)
19:38: Parc fermé

PIĄTEK 23 SIERPNIA
09:00: Start i serwis A (Bostalsee – 15 min)
10:14: OS2 – Stein und Wein 1 (19,44 km)
11:08: OS3 – Mittelmosel 1 (22,00 km)
12:43: OS4 – Wadern-Weiskirchen 1 (9,27 km)
14:03: Serwis B (Bostalsee – 40 min)
15:42: OS5 – Stein und Wein 2 (19,44 km)
16:36: OS6 – Mittelmosel 2 (22,00 km)
18:11: OS7 – Wadern-Weiskirchen 2 (9,27 km)
19:11: Serwis flexi C (Bostalsee – 48 min)

SOBOTA 24 SIERPNIA
07:15: Start i serwis D (Bostalsee – 15 min)
08:09: OS8 – Freisen 1 (14,78 km)
09:12: OS9 – Römerstrasse 1 (12,28 km)
11:09: OS10 – Freisen 2 (14,78 km)
12:12: OS11 – Römerstrasse 2 (12,28 km)
13:31: Serwis E (Bostalsee – 40 min)
15:08: OS12 – Arena Panzerplatte 1 (10,73 km)
15:46: OS13 – Panzerplatte 1 (41,17 km)
17:41: Serwis F (Bostalsee – 15 min)
18:53: OS14 – Arena Panzerplatte 2 (10,73 km)
19:31: OS15 – Panzerplatte 2 (41,17 km)
21:06: Serwis flexi G (Bostalsee – 48 min)

NIEDZIELA 25 SIERPNIA
06:20: Start i serwis H (Bostalsee – 15 min)
07:46: OS 16 – Grafschaft 1 (28,06 km)
09:41: OS 17 – Dhrontal 1 (11,69 km)
10:10: OS 18 – Grafschaft 2 (28,06 km)
12:18: OS 19 – Dhrontal 2 (11,69 km)
13:23: Serwis I (Bostalsee – 10 min)
14:00: Podium

Top