Przeglądaj treść

CITROËN: 100 LAT ŚMIAŁOŚCI I INNOWACYJNOŚCI

KORZENIE LOGOTYPU

André Citroën w trakcie podróży po Polsce w 1900 r. odkrył nowy sposób wytwarzania metalowych kół zębatych. Jedno z zaobserwowanych rozwiązań wykorzystywało słynne szewrony. Inżynier i politechnik, przyszły założyciel Citroëna, kupił licencję i zaadaptował ją w swoich francuskich fabrykach, po czym wykorzystał dwa szewrony jako znak firmowy swojego pierwszego przedsiębiorstwa.  

KORZENIE LOGOTYPU

André Citroën w trakcie podróży po Polsce w 1900 r. odkrył nowy sposób wytwarzania metalowych kół zębatych. Jedno z zaobserwowanych rozwiązań wykorzystywało słynne szewrony. Inżynier i politechnik, przyszły założyciel Citroëna, kupił licencję i zaadaptował ją w swoich francuskich fabrykach, po czym wykorzystał dwa szewrony jako znak firmowy swojego pierwszego przedsiębiorstwa.  

STULETNIA HISTORIA

1919 ANDRÉ CITROËN
Odwaga. Kreatywność. Technologia. Trzy słowa, które określają pionierską wizję motoryzacji autorstwa André Citroëna. W 1919 r. rozpoczęła się niezwykła przygoda marki Citroën, a pierwszym zaprezentowanym modelem był Citroën Typ A.  
1921-1922 REKLAMA NA PARYSKIM NIEBIE
W 1921 r. Citroën zaprezentował drugi model w gamie: B2. Następnie, podczas Salonu Paryskiego, zadebiutował Citroën 5HP. Marka zamówiła samolot, który podczas ceremonii otwarcia imprezy ozdobił paryskie niebo napisem "Citroën".  
1922-1924 CROISIÈRE NA SAHARZE I W AFRYCE
Aby zwrócić uwagę na niezwykłą niezawodność samochodów, w 1922 r. André Citroën wysłał półgąsienicowy pojazd B2 10HP w podróż przez Saharę. Zachęcony sukcesem dwa lata później zorganizował ekspedycję Croisière Noire, której trasa wiodła z północy Afryki na południe kontynentu.  
1926-1930 CITROËN B14, C6 1 ET C4
W 1926 r. Citroën zaprezentował B14, samochód dla masowego odbiorcy z elementami luksusowego wyposażenia. Odnosi on wielki sukces. Trzy lata później debiutuje C6 1, pierwszy francuski szybki samochód dostawczy. W 1930 r. pojawia się użytkowa wersja C4 z wyjmowanymi siedzeniami i drzwiami skrzydłowymi z tyłu.   
1931 CROISIÈRE JAUNE W AZJI
Pięć lat po Croisière Noire Citroën pokonał trasę w poprzek kontynentu azjatyckiego, od Bejrutu do Pekinu. Celem Croisière Jaune, zwanej "środkowoazjatycką ekspedycją Citroëna", było zademonstrowanie potencjału technologii stosowanej w samochodach Marki.    
1932-1934 CITROËN ROSALIE I TRACTION AVANT
Najnowszy model Citroëna oferowany w wersjach 8, 10 i 15 CV jeszcze przed otwarciem Salonu Paryskiego w 1932 r. wywołał duże poruszenie - „Rosalie” zdążyła już pobić wszystkie rekordy prędkości na torze wyścigowym Linas-Montlhéry. W 1934 r. wraz z prezentacją modelu Traction Avant Citroën zapoczątkował nową erę samochodów z napędem na przednie koła, od którego pochodziła nazwa modelu. 
1935 CITROËN MA KŁOPOTY FINANSOWE
Wprowadzenie do sprzedaży modelu Traction Avant nie rozwiązało problemów finansowych firmy. Aby uniknąć bankructwa, pod koniec 1934 r. Citroën został przejęty przez firmę Michelin. 3 lipca 1935 r. André Citroën umarł, a stery marki z podwójnym szewronem w logo przejął Pierre Boulanger.  
1936-1939 TRACTION AVANT 15-SIX I TUB
W 1938 r. rodzina Traction Avant powiększyła się o model 15-Six. Ten komfortowy i szybki samochód został nazwany "Królową dróg". Rok później zaprezentowano TUB: samochód użytkowy dla profesjonalistów, w którym zadebiutowało innowacyjne rozwiązanie - drzwi boczne przesuwne.   
1945-1947 PRZEBUDOWA FABRYKI CITROËN JAVEL
Podczas II Wojny Światowej fabryka Javel została zbombardowana. Jej odbudowa rozpoczęła się w 1945 r. Podczas Salonu Paryskiego w 1946 r. Citroën zaprezentował 3 nowe modele: 11 B, 11 BL i 15/6. Podczas tego wydarzenia zadebiutował również Typ H, następca modelu TUB. 
1948-1950 PREZENTACJA 2 CV
2 CV ujrzał światło dzienne podczas Salonu Paryskiego. Samochód ten symbolizował nowe podejście do transportu indywidualnego i do 1990 r. został wyprodukowany w liczbie ponad 5 milionów sztuk. W 1950 r. pojawiła się wersja furgon z ładownością 250 kg, osiągająca prędkość maksymalną 60 km/h i zużywająca średnio 5 l paliwa na 100 km.     
1955-1958 DS I CITROËN ID 19 
W 1955 r. podczas Salonu Paryskiego Citroën zaprezentował model DS, którego nadwozie zaprojektował Flaminio Bertoni. Samochód był prawdziwą rewolucją zarówno pod względem estetyki, jak i aerodynamiki. W 1958 r. ID 19 zwyciężył w Rajdzie Monte Carlo. Po tym sukcesie Citroën podjął decyzję o głębszym zaangażowaniu się w sport samochodowy.  
1960-1969 CITROËN AMI 6, DYANE I MÉHARI
W 1960 r. w ciągu jednego dnia Ami 6 został zaprezentowany w całej Europie. W 1967 r. pojawił się model Dyane, który połączył rozwiązania techniczne znane z 2 CV z modułowym nadwoziem kombi. Méhari, który zadebiutował w 1968 r., wywołał duże poruszenie i stał się ikoną epoki dzięki plastikowemu nadwoziu, wszechstronnemu zastosowaniu i dużym możliwościom jazdy w terenie.  
1970-1974 CITROËN SM, GS I CX
Luksusowy i sportowy SM zadebiutował w 1970 r. i wykorzystywał udoskonalone innowacje modelu DS. W tym samym roku Marka zaprezentowała model GS, który miał najbardziej aerodynamiczne nadwozie z wszystkich samochodów dostępnych na rynku. W 1974 r. światło dzienne ujrzał CX, owoc wieloletnich badań rozwojowych Citroëna. Zastosowane w nim zawieszenie hydropneumatyczne i futurystyczna deska rozdzielcza zapisały się w historii motoryzacji.   
1976-1978 CITROËN LN, LNA I VISA
W 1976 r. zaprezentowano CX w wersji kombi, a następnie, podczas Salonu Paryskiego, zadebiutował model LN. Samochód ten był odpowiedzią Marki na kryzys paliwowy - wyposażony był w najmniejszy silnik w całej gamie. W 1978 r. Citroën zaprezentował LNA i Visa - pierwsze modele, których silniki dysponowały zintegrowanym zapłonem elektronicznym.  
1980-1987 2 CV CHARLESTON, CITROËN BX I AX
Wersja specjalna 2 CV Charleston zadebiutowała w 1980 r. Szybko podbiła serca klientów i została skierowana do masowej produkcji. W 1982 r. Citroën wywołał poruszenie prezentując model BX, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy samochód z dwubryłowym nadwoziem o wyjątkowo nowoczesnej stylistyce. Cztery lata później na rynku pojawił się AX, który był dużym zaskoczeniem.  
1989-1994 CITROËN XM, ZX I JUMPER
Marka powróciła do segmentu wyższego dzięki modelowi XM wyposażonemu w inteligentne zawieszenie hydroaktywne. M.in. dzięki temu pionierskiemu rozwiązaniu XM zdobył tytuł Samochodu Roku oraz 14 innych wyróżnień. W 1991 r. zadebiutował ZX z przesuwaną kanapą tylną z regulowanymi oparciami. W 1994 r. Citroën we współpracy z markami Peugeot i Fiat zaprezentował nowy model dostawczy: Jumper.  
1995-1998 CITROËN SAXO, BERLINGO I XSARA PICASSO
Światło dzienne ujrzał Jumpy, lekki samochód dostawczy. Rok później na rynku pojawił się Berlingo w wersji osobowej i dostawczej oraz model Saxo. W 1997 r., w setną rocznicę Salonu Paryskiego, Citroën zaprezentował kompaktowego minivana Xsara Picasso.  
2000-2004 CITROËN C5 I C3
Podczas Salonu Paryskiego w 2000 r. zadebiutował Citroën C5, który łączył elegancję z dynamicznym charakterem. Dwa lata później na rynku francuskim pojawił się model C3, którego linie przypominały legendarnego 2 CV. Model ten został zresztą równie entuzjastycznie przyjęty przez klientów! 
2005-2008 CITROËN C1, C6, C4 PICASSO I C-CROSSER
Produkcja C1 rozpoczęła się w 2005 r. Marka zaprezentowała wówczas również model C6, który był demonstracją technicznych możliwości Citroëna. W kolejnym roku pojawił się C4 Picasso, pierwszy kompaktowy minivan Marki, a w 2007 r. zadebiutował pierwszy SUV w gamie o nazwie C-Crosser. W 2008 r. do sprzedaży trafił wyjątkowo przestronny C3 Picasso.  
2009: CREATIVE TECHNOLOGIE 
W dniu urodzin założyciela Marki zaprezentowano nowe hasło przewodnie Citroëna: Creative Technologie. Wraz z nim zadebiutowało nowe logo z chromowanymi, trójwymiarowymi szewronami z obwódką i czerwonym napisem "Citroën" zlokalizowanym poniżej. 
2010-2012 C-ZERO I LINIA DS 
W 2010 r. Citroën zapoczątkował elektryczną ofensywę prezentując miejski model C-Zero, pierwszy z wielu samochodów bezemisyjnych Marki. W tym samym roku powołano do życia linię DS i zaprezentowano pierwszy model - DS3. W 2011 r. gamę uzupełnił DS4, pięciodrzwiowy hatchback o podwyższonym nadwoziu. Przedpremierowy pokaz największego DS5 odbył się w Szanghaju.    
2014-2015 C4 CACTUS I E-MÉHARI
Prezentując w 2014 r. model C4 Cactus Citroën zaproponował alternatywną wizję kompaktowego hatchbacka, która z powodzeniem łączyła użyteczność z oryginalnym designem. Pod koniec kolejnego roku zadebiutował atrakcyjny, czteromiejscowy E-Méhari, kabriolet z napędem elektrycznym, którego stylistyka była nowoczesną interpretacją legendarnego Méhari z 1968 r.  
2017-2019 SUV-Y À LA CITROËN
W 2017 r. na rynku pojawił się pierwszy SUV zaprojektowany przez Citroëna - model C3 Aircross. Następnie zaprezentowano C5 Aircross, niezwykle komfortowy samochód wyposażony w zawieszenie z Progressive Hydraulic Cushions®progresywne ograniczniki hydrauliczne  i siedzenia Advanced Comfort. W 2019 r. gamę modelu uzupełnił SUV Citroën C5 Aircross Hybrid, pierwszy model Marki z napędem hybrydowym plug-in.   
100 LAT CITROËNA

W La Ferté-Vidame odbyło się Spotkanie Stulecia, które było elementem obchodów setnych urodzin marki Citroën. To legendarne dla Marki miejsce było świadkiem narodzin 2 CV w 1948 r. W historycznym zlocie wzięło udział ponad 10 000 kolekcjonerów, którzy zaprezentowali 4 200 samochodów. Imprezę odwiedziło ponad 60 000 osób.

 

 
2020 AMI

Na początku 2020 roku Citroën zaskoczył rynek prezentując AMI, niekonwencjonalne rozwiązanie w obszarze mobilności. Ten elektryczny i ultrakompaktowy pojazd dostępny jest dla każdego - nie wymaga posiadania prawa jazdy. Ma przystępną cenę i można go użytkować korzystając z wielu zróżnicowanych modeli eksploatacji.  

 

 

 

WIRTUALNE MUZEUM CITROËN ORIGINS

Wirtualne muzeum zadebiutowało w 2016 r. i jest dostępne w 65 krajach. Zaprezentowano w nim kolekcję 83 legendarnych modeli Citroëna. 

Wizyta w muzeum to niezwykle głębokie doświadczenie wizualne i dźwiękowe, podczas którego można podziwiać trójwymiarowe modele Marki zarówno z zewnątrz, jak i od środka.

CITROËN CONSERVATOIRE

Od 1919 r. Citroën pisze kolejne rozdziały niezwykłej historii w dziejach motoryzacji. Dziedzictwo Marki można podziwiać w Conservatoire Aulnay-sous-bois - muzeum, w którym znajduje się jedna z największych kolekcji motoryzacyjnych na świecie zawierająca ponad 400 historycznych modeli Citroëna. Znajdują się w nim również archiwalne dokumenty przemysłowe i handlowe, dzięki którym można poznać historię naszej legendarnej marki.