Na każdym etapie życia produktu zespół Citroëna wykonuje ciężką pracę, by miał on możliwie jak najmniejszy wpływ na środowisko, od stadium projektowania po kres eksploatacji. Praca ta odbywa się na wielu płaszczyznach i dotyczy ograniczania zużycia paliwa oraz emisji CO2 i innych zanieczyszczeń, rozsądnego korzystania z zasobów naturalnych, zwiększania skali recyklingu i wielu innych kwestii.
Marka Citroën:
Celem projektowania przyjaznego środowisku jest ciągłe dokonalenie w obszarze wdrażania koncepcji zrównoważonej mobilności. Idziemy znacznie dalej, niż wymagają tego normy i regulacje dotyczące ochrony środowiska w branży motoryzacyjnej. Przejawami takiego podejścia są liczne badania i innowacje Citroëna, których celem jest opracowanie ekologicznych technologii i stosowanie przyjaznych dla środowiska materiałów.
Citroën produkuje samochody, które ograniczają ślad węglowy dzięki wykorzystaniu narzędzi monitorujących wpływ na środowisko i odpowiadających na związane z tym wyzwania.
Citroën realizuje wiele inicjatyw w obszarze recyklingu i oceny wpływu na środowisko, których celem jest zachęcenie punktów sprzedaży i serwisów do lepszego zarządzania odpadami.
Citroën wkłada wiele wysiłku w optymalizację procesów recyklingu i projektuje produkty, które od początku ich cyklu życia są ekologiczne. Celem jest redukcja ilości odpadów powstających w trakcie produkcji, eksploatacji i utylizacji samochodów.
CORAZ BARDZIEJ WYDAJNE SILNIKI
W Citroënie nieustannie prowadzimy prace, których celem jest dalsza optymalizacja silników benzynowych i Diesla. Przykłady takich działań to funkcja Stop & Start oraz technologia FAP i SCR.
NOWA GENERACJA AUTOMATYCZNYCH SKRZYŃ BIEGÓW
Gama wysokowydajnych, automatycznych skrzyń biegów Citroën rozwinęła się w 2018 r. dzięki wprowadzeniu 8-przełożeniowej przekładni EAT8, która zapewnia jeszcze większą oszczędność paliwa oraz lepsze wrażenia z jazdy.
SAMOCHODY ELEKTRYCZNE
Dysponujemy dwoma modelami, które są ekologicznym rozwiązaniem dla miast: to Citroën Jumper i Citroën Berlingo w wersji dostawczej.
SAMOCHODY HYBRYDOWE
Zaprezentowany w 2019 r. SUV Citroën C5 Aircross Hybrid to kamień milowy w realizacji strategii elektryfikacji gamy Citroëna.
"Materiały ekologiczne" to w rzeczywistości trzy kategorie:
Korzystanie z takich materiałów ma dwie podstawowe zalety:
Citroën od 2008 r. wprowadza ambitne plany dotyczące wykorzystania ekologicznych materiałów. W 2018 r. stanowiły one już 30% ogólnej masy samochodu (polimery, metale, ...).
Odpowiedź Citroëna na wyzwania związane z ochroną środowiska:
W styczniu 2015 r. zostało wprowadzone obowiązkowe oznaczenie produktów nadających się do recyklingu, objętych specjalnymi regulacjami odnośnie recyklingu we Francji: logo Triman.
Celem wprowadzenia tego logotypu jest poinformowanie konsumentów, że produktu lub opakowania nie wolno wyrzucać do śmieci domowych, a należy przekazać je do recyklingu lub oddać do odpowiedniego punktu odbioru odpadów. Logo pojawia się na niektórych produktach Citroëna (np. oponach, opakowaniach tekturowych, wydrukach papierowych).
Celem Citroëna jest pełen recykling samochodów po wycofaniu ich z użycia. W związku z tym wdrożyliśmy procedurę analizy cyklu życia samochodu, podczas której oceniamy wpływ samochodu na środowisko naturalne. Uwzględnia ona wszystkie etapy − od fazy projektu do utylizacji. Dzięki wykorzystaniu tego systemu możemy również dokonywać oceny wykorzystywanych materiałów i podejmować lepsze decyzje selekcjonując je pod kątem przyszłych projektów.
Produkty po recyklingu mają takie same właściwości techniczne, jak produkty nowe. Ich wysoka wytrzymałość mechaniczna i termiczna jest gwarancją wysokiej jakości i wydajności.
Ponad 15 lat temu powstała struktura, której celem jest przyjazny dla środowiska odbiór wycofanych z eksploatacji samochodów (ELV) i ich przetwarzanie w ramach sieci Citroëna. Proces recyklingu składa się z 7 etapów.
Odbiór
Ostatni właściciel samochodu po zakończeniu eksploatacji zaprowadza go do autoryzowanego punktu odbioru. Po sprawdzeniu pojazdu autoryzowany punkt odbioru wystawia Świadectwo Złomowania.
Wstępne przetwarzanie i usuwanie zanieczyszczeń
W pierwszej kolejności wyjmowany jest akumulator i neutralizowane są poduszki powietrzne. Zakład współpracujący następnie wypompowuje resztki paliwa oraz inne płyny: olej silnikowy, olej w przekładni, płyn hamulcowy i czynnik chłodzący w układzie klimatyzacji. Odpadom tym w specjalistycznych zakładach przywracany jest pełnowartościowy charakter.
Demontaż w celu ponownego wykorzystania
Następny krok to demontaż części mechanicznych, elementów karoserii oraz elektrycznego i elektronicznego wyposażenia w celu ich ponownego wykorzystania jako części zamienne lub regeneracji. Jeżeli dalsze wykorzystanie materiałów takich, jak plastik lub szkło ma uzasadnienie ekonomiczne, zostaną one również poddane recyklingowi.
Przechowywanie
Materiały szkodliwe dla środowiska są odzyskiwane i przesyłane do firm specjalizujących się w odzyskiwaniu lub utylizacji odpadów.
Rozdrabnianie
Wstępnie przetworzone wraki przesyłane są do maszyny rozdrabniającej, w której są przetwarzane na kawałki o rozmiarze kilku centymetrów. Części te następnie poddawane są sortowaniu magnetycznemu, podczas którego odzyskuje się materiały żelazne (stal).
Technologie po rozdrobnieniu
Materiały po segregacji są dalej przetwarzane z wykorzystaniem różnych technologii (magnes, prądy wirowe, flotacja) w celu uzyskania frakcji możliwych do wykorzystania jako surowce wtórne.
Recycling, odzysk i wysypisko śmieci
Frakcje materiałów po sortowaniu mogą być poddane recyklingowi (metale przesyłane są do stalowni, a niektóre plastiki − do producentów tworzyw sztucznych) lub przerobione na energię (cementownie, miejskie systemy cieplne, elektrownie itp.). Procesy te umożliwiają odzyskanie do 95% masy samochodu i radykalnie redukują ilość zanieczyszczeń, które wysyłane są na wysypisko śmieci.
Gdzie możesz oddać samochód do recyklingu?
Jeżeli dysponujesz samochodem wycofanym z eksploatacji, możesz zabrać go do jednego z autoryzowanych centrów recyklingu.