NORMA EURO 6.2
Stosowane w Unii Europejskiej normy Euro określają limity emisji zanieczyszczeń, których nie można przekraczać. Progi te są regularnie obniżane. Najnowsze limity określa norma Euro 6.2.
Podobnie jak poprzednie normy, Euro 6.2 ustala limity emisji dla następujących szkodliwych gazów: NOx (tlenek azotu), CO (tlenek węgla), cząstki stałe i niespalone węglowodory. Norma nie określa limitu emisji CO2.
Norma Euro 6.2 obowiązuje od września 2017 r. w przypadku nowych modeli samochodów i zacznie obowiązywać od września 2018 r. w przypadku wszystkich samochodów oferowanych na rynku.
Norma Euro
Europejskie normy emisji, znane pod nazwą normy Euro, określają maksymalne dopuszczalne wartości emisji zanieczyszczeń przez silniki samochodów użytkowanych na drogach. Zostały ustalone przez organy Unii Europejskiej.
Norma Euro 6.2 jest również nazywana normą Euro 6.d-TEMP. W styczniu 2020 r. zostanie zastąpiona normą Euro 6.3, znaną również pod nazwami Euro 6.d lub Euro 6.d full.
NOx, CO2, cząstki, CO: tlenki azotu, dwutlenek węgla, cząstki stałe, tlenek węgla
Główne składniki spalin, generowane w trakcie procesu spalania paliwa w silniku. Ich limity określają regulacje europejskie.
WLTP: Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure (światowa zharmonizowana procedura testowa dotycząca samochodów lekkich)
WLTP to nowa metoda przeprowadzania homologacji. Jest to zharmonizowana procedura testowa, określająca poziom zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń przez samochody.
Nowa procedura WLTP przyniesie efekt w postaci bardziej miarodajnych danych, niż to miało miejsce w przypadku metody NEDC i dostarczy użytkownikom dokładniejsze dane.
Testy są nadzorowane przez odpowiednie służby techniczne i bazują na ustandaryzowanych cyklach jazdy (czas, prędkość, wyposażenie, temperatura zewnętrzna itp.), jednolitych dla wszystkich producentów. Mierzą poziom zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń. Zaliczenie testów jest niezbędnym warunkiem homologacji samochodu.
RDE: Real Driving Emission (test przeprowadzony w rzeczywistych warunkach użytkowania)
Procedura RDE uzupełnia WLTP i mierzy poziom emisji zanieczyszczeń generowanych przez samochód w trakcie jazdy. Aktualnie badany jest poziom tlenków azotu (silniki diesla) i cząstek stałych (silniki benzynowe i diesla).
W przeciwieństwie do testu WLTP, który jest przeprowadzany na stanowisku badawczym, procedura RDE jest realizowana podczas próby drogowej w rzeczywistych warunkach.